Aprenentatge de la lectura

Segons Uta Frith (1985-1989) l’adquisició de la lectura passa per 3 fases:

1. L’etapa logogràfica

2. L’etapa alfabètica

3. L’etapa ortogràfica

L’etapa logogràfica, es basa en l’aprenentatge de la lectura en un context de relació social, una activitat social, a través del reconeixement global d’un element escrit, tenint en compte aspectes d’associació com: la grandària d’un objecte amb una paraula llarga, tamany de les lletres relacionat amb el volum de l’objecte, etc.

L’etapa alfabètica és el pas de la ortografia a la fonologia, atribuint el coneixement d’una lletra concreta, a mots que al pronunciar-los el contenen. És el procés d’automatització que identifica una lletra en una paraula.

L’etapa ortogràfica consisteix en l’aprenentatge de paraules de forma global, és a dir, en interioritzar paraules vistes en lectures de manera constant, interioritzant aquestes, fins al punt de què quan apareixin de nou aquestes paraules els nens/es ja no hagin de fer un esforç de decodificació i lectura lletra a lletra per a llegir el mot complet.

L’evolució de cada etapa depèn del nivell maduratiu de cada alumne, per tant no podem relacionar aquestes etapes a una edat cronobiològica del alumne ni a una etapa concreta. Aquesta evolució l’ha de fer el propi alumne a través del aprenentatge dels processos cognitius de la lectura.

Per tant si relacionem aquestes etapes amb els processos cognitius de la podem arribar amb la relació següent:

taula.jpg

 

En aquest sentit el tipus de lletra que s’utilitza per ensenyar el procés de lectura (lletra de pal o lletra lligada) podem dir que la lletra de pal potencia una aprenentatge de la lectura més analític ja que es fixa en la separació dels grafemes per a la correcta lectura de les paraules. En canvi, la utilització de la lletra lligada potencia un aprenentatge de la lectura més global ja que la identificació dels grafemes no és tant evident com en la lletra de pal i requereix un esforç per familiaritzar-se amb les paraules.

About these ads

3 Responses to “Aprenentatge de la lectura”


  1. 1 jordi c. mayo 25, 2007 en 4:42 am

    Hola, recordeu que les etapes proposades per aquesta autora han rebut alguna crítica. L’aportació és interessant, però les etapes o fases no es donen de forma consecutiva ja que l’aprenentatge de la lectura pot utilitzar vies globals o analítics: paraules familiars, paraules noves, etc.

  2. 2 www.prnewswire.com marzo 30, 2013 en 8:10 am

    Greensmoke, please consider adding catomizors to your assortment without the Propolyne Glycol or PG.
    Fine is the Simply reason I’m thinkin of changing and also have been searching for the next e-cig. Since utilizing Greensmoke I have skilled random eye swelling. Additionally, Blucig doesnt utilize PG and preferences more like ciggaretts nevertheless the flavor does not last as long because yours, that are sweeter tasting.


  1. 1 Homepage Trackback en noviembre 28, 2013 en 4:42 am

Deja un comentario

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s





Seguir

Recibe cada nueva publicación en tu buzón de correo electrónico.

%d personas les gusta esto: