Processos cognitius del procés de la lectura

En el procés d’adquisició de la lectura, de tots els models que hi ha per explicar les operacions cognitives per al seu aprenentatge, podem destacar:

  •  Les operacions implicades en el reconeixement de les paraules
  •  Les operacions que intervenen en la comprensió de les paraules

Dins del model que fa referència a les operacions implicades en el reconeixement i comprensió de les paraules podem esmentar la teoria de la doble via. Segons M. Coltheart (1978) defensa que hi dues vies diferents però que es complementen per a poder accedir el significat de les paraules. Aquestes dues vies són la via fonològica i la via lèxica.

La via fonològica té per funció accedir al significat de les paraules escrites després d’una operació intermèdia que consisteix en transformar els símbols gràfics que componen les paraules escrites en fonemes. És a dir, pel que fa a la via fonològica les operacions cognitives que tenen lloc en l’aprenentatge de la lectura, tenen a veure amb el reconeixement de la representació gràfica de les lletres, altrament dit fer correspondre a cada lletra el seu so, atenent doncs a les lletres del codi lingüístic. En aquest sentit estaríem parlant d’un mètode analític d’aprenentatge de la lectura. Mitjançant aquest mètode l’alumne relaciona cada lletra del abecedari amb un so (cada grafema amb el seu fonema) i automatitza i extrapola el seu so de cada lletra a les combinacions de lletres que configuren les paraules essent capaç de llegir un cop adquirides les capacitats de relació entre les diferents lletres.

La via lèxica té per funció accedir al significat de les paraules escrites a partir del seu reconeixement immediat o global. Es a dir, pel que fa a la via lèxica les operacions cognitives que tenen lloc en l’aprenentatge de la lectura, tenen a veure directament amb atribució d’un significat de les paraules sense reconstruir cada paraula en grafemes. És una via molt més ràpida que la via fonològica ja que es tracta d’un mètode global que no es fixa en la relació grafema – fonema sinó que es fixa en els patrons que configuren les lletres per formar les paraules. És a dir, les paraules més familiars i usuals són aquelles que s’aprenen abans. Per exemple, que el alumne identifiqui el so del seu nom al seu nom escrit i digui que allà i diu el seu nom. Altre exemple relacionar el dibuix d’una cadira amb el mot cadira i amb el seu so és un mètode global.

Aquestes dues vies són altament compatibles l’una amb l’altra ja que aporten avantatges i inconvenients cadascuna. Per fer una bona lectura s’haurien de dominar les dues vies, la fonològica que ens permet identificar noves paraules desconegudes per la relació grafema – fonema, i la lèxica que ens permet donar fluïdesa i a agilitat a la lectura de paraules familiars i conegudes.

1 Response to “Processos cognitius del procés de la lectura”



Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s





A %d blogueros les gusta esto: