Contextualització

Aquest centre escolar de caràcter públic, és un CEIP situat al cor de la ciutat de Lleida. Entre carrers estrets i edificis molt antics, l’escola ha quedat envoltada de famílies nouvingudes i/o amb un nivell socioeconòmic mitjà-baix. Així doncs, una bona part de l’alumnat del centre, és procedent d’altres cultures, la qual cosa atorga a l’escola una gran diversitat tant social com cultural.

L’entrada dels alumnes és constant, la qual cosa fa que hi hagi un degoteig continu o matrícula oberta que, en algunes ocasions, suposa haver de modificar els agrupament i/o plantejaments del centre.

Actualment, en aquest centre el percentatge aproximat d’alumnes d’altres nacionalitats i/o provinents d’altres cultures representen el 60% de tot l’alumnat; i un 90% en els primers cursos d’educació infantil. Aquesta realitat, fa que el centre atribueixi molta importància a la inclusió de l’alumnat.

La integració dels alumnes nouvinguts s’ha fet o s’està fent amb un procés d’immersió lingüística i cultural el més adient possible amb els recursos de què disposa el centre. Per tant, la llengua d’ensenyament-aprenentatge, el català, s’imparteix i s’utilitza en tots els nivells i àmbits.

Des del curs 2001-2002, en aquest Centre d’Educació Infantil i Primària es du a terme un programa preventiu que consisteix en l’adquisició d’habilitats i competències bàsiques d’accés al currículum (socials i emocionals, cognitives i comunicatives). Per tal de produir un bon treball s’efectua un assessorament psicopedagògic extern que intervé dins l’aula tots els dimecres al matí des de P3 fins a segon nivell de cicle superior.

Aquest projecte d’innovació pretén que l’escola permeti als nens i nenes desenvolupar capacitats i adquirir estratègies que els ajudin a veure i entendre la seva complexitat com a persones, la dels altres i la del món que els envolta; per tal de ser feliços i poder exercir com a ciutadans responsables. Que aprenguin a “conviure” i a “pensar” en una societat del coneixement.

 

Com s’ensenya el procés de lectura? (metodologia)

Ens trobem davant d’un centre on la metodologia que més s’imparteix, té com a principal tret, la flexibilitat, amb activitats obertes i cooperatives. Dins el centre es treballa per projectes des de P3 fins els últims cursos de primària. El procés de lectura s’adquireix de forma natural, treballant interdisciplinariament des de totes les àrees del curriculum.

 

Des dels primers cursos d’infantil, s’envolta als nens i nenes amb contextos alfabetitzadors: el seu nom enganxat a la taula, el nom de la seva classe escrit a la pissarra, el temps que fa, etc. Des d’aquests cursos inicials es dóna a la lectoescriptura un sentit i un significat: “escric perquè necessito explicar el que penso”, “llegeixo perquè vull saber el que altres pensen”. (veure imatge)

Es deixa llibertat total al nen/a perquè des d’un inici escrigui, llegeixi interaccioni amb llibres, contes… per tal que doni un sentit i agafi gust a la lectura. Els alumnes en tot moment tenen folis a la seva disposició sobre els que cada un crea les seves pròpies produccions. Es deixa que el menut escrigui el que vol transmetre als altres i ho posteriorment ho llegeixi per tal que tothom pugui saber el que hi diu. Per introduir i guiar els nens i nenes en el proses de la lectura, la mestra els escriu, amb lletra de pal i a la vora de la producció pròpia, el que aquests van llegint amb veu alta per tal de donar-los contextos alfabetitzadors.

El 2on trimestre de P5 cada divendres la mestra comença a donar petits contes per a que els alumnes practiquin la lectura a casa (veure imatge). Com que el fi últim i més important d’aquest procés considera que és la comprensió de la mateixa. El text va sempre va acompanyat per una fitxa on han d’indicar-hi: el seu nom, títol del llibre, personatges principals, dibuix d’una escena de la història i explicar el que han dibuixat. Evidentment l’exigència varia segons l’edat (veure imatge).

 

Quins materials utilitzen? (editats, d’elaboració pròpia…)

Principalment fulls en blanc. Treballen amb materials propis i fins hi tot podríem dir improvisats. Fan ús de la realitat que els envolta així doncs aprofiten escrits que els propis nens confeccionen i rellegeixen per enviar a casa, els seus propis noms, el dia de la setmana, el nom de la classe, etc.

Com hem explicat, també s’utilitzen, però en menys mesura, llibrets de lectura adequats a l’edat. A l’inici tot l’escrit és amb lletra de pal i posteriorment (finals de P5 o primer de primària) s’introdueix la lletra lligada tot afegint-la sota de la narració amb lletra de pal (veure imatge).

 

Com s’atén als diferents nivells a l’hora de treballar el procés d’adquisició de la lectura? (organització dins de l’aula)

Sempre i en tot moment es respecta el ritme d’evolució i aprenentatge del nen/a. L’objectiu principal a l’aula és aprendre, i la ideologia dels mestres és que tots els alumnes de la seva aula poden aprendre i aprenen. Així doncs, l’important és no angoixar l’alumne.

Es creen activitats obertes on cada membre del grup d’iguals pugui situar-s’hi segons el seu nivell. A primer de primària tots els nens llegeixen, però, com és d’esperar, no tots ho fan de la mateixa manera. I es que no hi ha un menut dins l’aula igual que un altre. Així doncs, com ja hem explicat, s’inicia el procés de lectura amb lletra de pal i s’introdueix gradualment la lletra lligada a primer de cicle inicial, a l’hora que també comencen a conèixer l’impremta, però sense pressionar ni pressionar-se, l’important és que hi hagi progrés.

Sovint les dificultats d’aprenentatge les creem nosaltres mateixos volen fixar uns mínims i uns màxims idèntics per tots els alumnes. Això no és ètic, cada nen té els seus coneixements previs i evoluciona dins la seva Zona de Desenvolupament Proper, i segurament que aquesta distarà força de la d’un altre company, així doncs, es fa prevenció i es permet que cada alumne treballi al seu nivell i evolucioni al seu ritme.

 

Com s’avalua el procés lector? (anecdotaris, diaris, av. Inicial, av. Final…)

És una avaluació continuada. Les professores segueixen dia a dia tots i cada un dels seus alumnes. És un treball constant i diari a l’aula és per aquest motiu que la mestra no necessita examinar-los per conèixer el seu nivell, ningú millor que la pròpia tutora coneix les competències lectores dels seus alumnes.

 

Coordinacions entre P5 i primer hi ha? (Informe, reunions…)

La cap d’estudis i alhora mestra d’educació especial és qui coordina els dos cicles per tal que hi hagi una coherència en la metodologia i el treball. Al mateix temps, les mestres dels diferents nivells i cicles estan força comunicades, en tot moment estan disponibles per qualsevol comentari o consulta mútua.

Cada final de curs, el psicòleg va al centre i realitza proves maduratives als alumnes, confecciona un informe amb els resultats de cada nen/a i parla conjuntament tant amb la mestra del curs present i amb la d’un nivell superior per tal de deixar constància de l’evolució dels menuts i informar dels coneixements previs a la futura tutora del grup. Al mateix tems s’aprofita per comentar que han estat fent durant el curs, context familiar dels alumnes, etc. Així doncs, la comunicació i coordinació entre cicles és efectiva.

2 Responses to “Centre 3”


  1. 1 oficinas gas natural barcelona diciembre 10, 2012 a las 11:48 pm

    Hello there, just became aware of your blog through Google,
    and found that it’s truly informative. I’m gonna watch out for brussels.
    I will be grateful if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing.
    Cheers!

  2. 2 affordable dental plans abril 10, 2013 a las 3:50 am

    What’s up Dear, are you truly visiting this web page on a regular basis, if so after that you will absolutely take pleasant know-how.


Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s





A %d blogueros les gusta esto: